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Para outros usos do nome "Crampton," ver Crampton.
Alemão Crampton locomotiva "Badenia"
Uma locomotiva Crampton é um tipo de locomotiva a vapor desenhado por Russell Thomas Crampton e construído por várias empresas de 1846. Os principais construtores britânicos foram Tulk e Ley e Robert Stephenson and Company.
Características notáveis foram a baixo da caldeira e grandes rodas motrizes. O cerne da patente Crampton era que o único eixo de condução foi colocado atrás da fornalha, de modo que as rodas de condução pode ser muito grande. Isso ajudou a dar a este projeto um centro de gravidade baixo, de modo que não requerem uma pista muito de bitola larga para viajar com segurança em altas velocidades. Seu arranjo roda normalmente era 4-2-0 ou 6-2-0.
Conteúdo [hide]
Uma variação de design
2 Uso
3 Lista Locomotive
4 Veja também
5 Referências
6 Fontes
7 Ligações externas
Variações de design [editar]
Porque o único eixo motriz por trás da fornalha, Crampton locomotivas geralmente tinha fora cilindros. No entanto, algumas versões do cilindro interior foram construídos usando a unidade indireto, então conhecido como um eixo secundário. Os cilindros dentro de uma manada cambota situada na frente da fornalha e a cambota foi ligado às rodas motrizes por hastes de fora. Alguns longa distância entre eixos 0-4-0 locomotivas tanque também foram construídos usando este sistema virabrequim. A caldeira feed-bomba foi muitas vezes expulso do virabrequim, mas também porque muitos Cramptons foram construídos antes do injector foi inventado.
Outra peculiaridade em algumas locomotivas Crampton foi a utilização de uma caldeira, de secção transversal oval, para baixar o centro de gravidade. Seria, hoje em dia ser considerado como a prática de engenharia mau porque a pressão interna tende a empurrar a caldeira para uma secção transversal circular e aumentar o risco de fadiga de metal.
Uso [editar]
Preservada francês locomotiva Crampton
Crampton locomotivas foram usados por algumas ferrovias britânicas e velocidades de até 120 quilômetros por a hora (75 mph) foram alcançados no LNWR. Eles eram mais populares na França, sul da Alemanha e os EUA. Na França, a expressão "prendre la Crampton" significava para pegar um expresso. Um dos exemplos francês foi preservada na Cité du Train (o Museu Ferroviário francês) em Mulhouse e ainda está em funcionamento. Este é o número 80 do Chemin de Fer de l'Est, a linha Paris-Estrasburgo, que é chamado de "Le Continente".
Lista locomotiva [editar]
Crampton locomotive
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For other uses of the name "Crampton", see Crampton.
A Crampton locomotive is a type of steam locomotive designed by Thomas Russell Crampton and built by various firms from 1846. The main British builders were Tulk and Leyand Robert Stephenson and Company.
Notable features were a low boiler and large driving wheels. The crux of the Crampton patent was that the single driving axle was placed behind the firebox, so that the driving wheels could be very large. This helped to give this design a low centre of gravity, so that it did not require a very broad-gauge track to travel safely at high speeds. Its wheel arrangement was usually 4-2-0 or 6-2-0.
Contents[hide] |
Design variations[edit]
Because the single driving axle was behind the firebox, Crampton locomotives usually had outside cylinders. However, some inside cylinder versions were built using indirect drive, then known as a jackshaft. The inside cylinders drove acrankshaft located in front of the firebox and the crankshaft was connected to the driving wheels by outside rods. Some long-wheelbase 0-4-0 tank locomotives were also built using this crankshaft system. The boiler feed-pump was often driven from the crankshaft as well because many Cramptons were built before the injector was invented.
Another peculiarity on some Crampton locomotives was the use of a boiler of oval cross-section, to lower the centre of gravity. It would nowadays be regarded as bad engineering practice because the internal pressure would tend to push the boiler into a circular cross-section and increase the risk of metal fatigue.
Usage[edit]
Crampton locomotives were used by some British railways and speeds of up to 120km/h (75mph) were achieved on the LNWR. They were more popular in France, southern Germany and theUS. In France the expression "prendre la Crampton" meant to catch an express. One of the French examples has been preserved in the Cité du Train (the French Railway Museum) atMulhouse and is still in working order. This is number 80 of the Chemin de Fer de l'Est, the Paris-Strasbourg line, which is named "Le Continent".
Locomotive list[edit]
Approximate numbers of Crampton-type locomotives built in Europe were:
- Great Britain 51
- France 127
- Germany 135
Below is a list of British-built Crampton locomotives:
Built by: Tulk and Ley, all of 4-2-0 wheel arrangement:
Date built | Works no. | Railway | Name/no. | Notes |
---|---|---|---|---|
1846 | 10 | Namur and Liege Railway | Namur | (1) |
1846 | 11 | Namur and Liege Railway | Liege | (1) |
1847 | 12 | LNWR | 200 London | (2)(3) |
1847 | 14 | D&P&AJR | Kinnaird | (4) |
1847 | 13 | South Eastern Railway | 81 | |
1847 | 15 | South Eastern Railway | 83 | |
1847 | 16 | South Eastern Railway | 85 | |
1854 | 17 | Maryport and Carlisle Railway | 12 |
Notes
- Namur was tested over 2,300 miles (3,700 km) on the Grand Junction Railway and ultimately purchased by SER,[1] speeds up to 62 miles per hour (100 km/h) were recorded. Delivery of Liege to Belgium was delayed, and her ultimate fate is uncertain.
- The LNWR obtained two other Crampton-type locomotives: Courier, 4-2-0, built at Crewe Works in 1847 and Liverpool, 6-2-0, built by Bury, Curtis, and Kennedy.
- LNWR No.200 London, larger boiler and cylinders than Namur. Later rebuilt as an 0-4-2.[1]
- Dundee and Perth and Aberdeen Junction Railway, absorbed by the Scottish Central Railway in 1863
Built by: Robert Stephenson and Company
Robert Stephenson and Company built a number of Crampton type locomotives for the South Eastern Railway and the London, Chatham and Dover Railway. These were all of 4-2-0 wheel arrangement with inside cylinders and indirect drive. The inside cylinders drove a crankshaft located in front of the firebox and the crankshaft was coupled to the driving wheels by outside rods.
Date built | Works no. | Railway | No./Name | Notes |
---|---|---|---|---|
1851 | 785 | South Eastern Railway | 134 | |
1851 | 786 | South Eastern Railway | 135 | |
1851 | 787 | South Eastern Railway | 136 Folkstone | (1) |
1851 | 788 | South Eastern Railway | 137 | |
1851 | 789 | South Eastern Railway | 138 | |
1851 | 790 | South Eastern Railway | 139 | |
1851 | 791 | South Eastern Railway | 140 | |
1851 | 792 | South Eastern Railway | 141 | |
1851 | 793 | South Eastern Railway | 142 | |
1851 | 794 | South Eastern Railway | 143 | |
1851 | Prussian Eastern Railways | England[2] | ||
1851 | Prussian Eastern Railways | |||
1851 | Prussian Eastern Railways | |||
1851 | Prussian Eastern Railways | |||
1851 | Prussian Eastern Railways | |||
1851 | Prussian Eastern Railways | |||
1862 | 1381 | London, Chatham and Dover Railway | Coquette | (2) |
1862 | 1382 | Echo | ||
1862 | 1383 | Flirt | ||
1862 | 1384 | Flora | ||
1862 | 1385 | Sylph |
Notes:
- The name should have read Folkestone but was mis-spelled on the plate. This locomotive was displayed at The Great Exhibition of 1851. [1]
- LCDR Echo class; rebuilt as conventional 4-4-0s in 1865–1866[4]. They were not given numbers until 1874.
Built by: Bury, Curtis, and Kennedy, all 4-2-0 except Liverpool which was 6-2-0.
Date built | Works no. | Railway | No./Name | Notes |
---|---|---|---|---|
1848 | 355 | LNWR | Liverpool | (1) |
1848 | ? | South Eastern Railway | 68 | |
1848 | ? | South Eastern Railway | 69 | |
1848 | ? | South Eastern Railway | 72 | |
1848 | ? | South Eastern Railway | 74 | |
1848 | ? | South Eastern Railway | 75 | |
1848 | ? | South Eastern Railway | 78 |
- Liverpool, 6-2-0, built by Bury, Curtis, and Kennedy works number 355/1848. Driving wheels 8 feet (2.44 m) diameter, grate area 21.5 square feet (2.00 m2), heating area 2,290 square feet (213 m2), boiler pressure 120 lb/in2, cylinders 18"x24" (460mm x 610mm). The locomotive was awarded a Gold Medal at the Great Exhibition of 1851.[1][5]
Built by: E. B. Wilson and Company
Date built | Works no. | Railway | Name/no. | Notes |
---|---|---|---|---|
1847 | ? | North British Railway | 55 | (1) |
1847 | ? | Eastern Counties Railway | 108 | |
1847 | ? | Eastern Counties Railway | 109 | |
1847 | ? | Eastern Counties Railway | 110 | |
1847 | ? | Eastern Counties Railway | 111 | |
1847 | ? | Eastern Counties Railway | 112 | |
1847 | ? | Aberdeen Railway | 26 | |
1847 | ? | Aberdeen Railway | 27 |
- Hauled the Royal Train in 1850, withdrawn from service in 1907.[2]
Date built | Works no. | Railway | Name/no. | Notes |
---|---|---|---|---|
1857 | - | East Kent Railway | 62 Lake | (1) |
1857 | - | East Kent Railway | 59 Sondes | (1) |
1858 | - | East Kent Railway | 63 Faversham | (1) |
1858 | - | East Kent Railway | 64 Chatham | (1) |
1858 | - | East Kent Railway | 61 Crampton | (1) |
1858 | - | East Kent Railway | 63 Faversham | (1) |
- Rebuilt as Kirtley F class 2-4-0T 1865[6]
Built by: various builders
Builder | Date built | Works no. | Railway | Name/no. | Notes |
---|---|---|---|---|---|
Nasmyth, Gaskell and Company | 1846 | ? | South Eastern Railway | 92 | (1) |
Crewe Works | 1847 | ? | LNWR | Courier | |
Kitson and Company | 1848 | ? | Midland Railway | 130 | |
Kitson and Company | 1848 | ? | Midland Railway | 131 | |
Timothy Hackworth | 1848 | ? | LB&SCR | 56 | |
Timothy Hackworth | 1848 | ? | LB&SCR | 58 | |
A. Horlock & Co. | 1848 | Padarn Railway | Fire Queen | (2) | |
A. Horlock & Co. | 1848 | Padarn Railway | Jenny Lind | ||
1848 | Chemin de fer du Nord | ||||
R. B. Longridge and Company | 1851 | ? | Great Northern Railway | 200 | (3) |
1855 | Chemins de fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée | (4) | |||
1855 | Chemin de fer du Nord | 162 Alma | (5) | ||
Maschinenbaugesellschaft Karlsruhe | 1863 | Baden State Railway | Phoenix | (6) |
Notes:
- Originally built as a 2-2-2, rebuilt as a Crampton 2+2-2-0 December 1848.[7]
- 0-4-0 locomotives, 4 ft (1,219 mm) gauge, Fire Queen preserved at Penrhyn Castle Railway Museum. Jenny Lind named after the opera singer, a friend of Crampton's wife Louisa.
- Sources differ on how many Crampton locomotives Longridge built for the Great Northern Railway. Number 200 was later converted from a 4-2-0 to a conventional 2-2-2. There were nine similar 2-2-2 locomotives numbered 91-99 and it is uncertain whether these were built as 2-2-2 or whether they were converted from 4-2-0 like number 200.
- 40 locomotives built for the PLM between 1855 and 1864.[8]
- A 6-2-0 locomotive, converted to the Petiet system in the 1860s, withdrawn and scrapped in 1873.[9]
- In service until 1903, length 12.90 metres (42 ft 4 in), top speed 120 kilometres per hour (75 mph), weight 28½ tonnes. Preserved in the Deutsches Bundesbahn Museum, Nuremberg.[10]
See also[edit]
- Long Boiler locomotive
- 6-2-0 for Crampton locomotives in the USA
References[edit]
- ^ a b c "London & North Western Railway locomotives: Introduction & pre-Ramsbottom"
- ^ a b "LOCOMOTIVES"
- ^ "The South Eastern and Chatham Railway and the London , Chatham and Dover Railway Amalgamated 1899 LOCOMOTIVES: Their Description, History, distinctive features and interest"
- ^ Bradley 1960, pp. 15–16.
- ^ "Thomas Russell Crampton"
- ^ Bradley, D. L. (1960). The Locomotives of the London, Chatham and Dover Railway. Railway Correspondence and Travel Society. pp. 19–22.
- ^ D.L. Bradley, The Locomotives of the South Eastern Railway, Railway Correspondence and Travel Society, 1963, pp.4-3.
- ^ "The Crampton steam locomotive"
- ^ "Petiet's French Experiments"
- ^ "In the days when locomotives still had poetic names - the Phoenix"
Sources[edit]
- Bradley, D. L. (1960). The Locomotives of the London, Chatham and Dover Railway. Railway Correspondence and Travel Society.
- Sharman, M. (1983). The Crampton Locomotive. Oakwood Press. ISBN 0-9509067-0-0.
External links[edit]
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Números aproximados de tipo Crampton locomotivas construídas na Europa foram:
Grã-Bretanha 51
França 127
Alemanha 135
Abaixo está uma lista de British construídas locomotivas Crampton:
Construído por: Tulk e Ley, todos 4-2-0 arranjo da roda:
Data construído não funciona. Nome Railway / não. Notas
1846 10 de Namur e Liège Railway Namur (1)
1846 11 de Namur e Liège Liège Ferroviária (1)
1847 12 LNWR 200 Londres (2) (3)
1847 14 D & P & AJR Kinnaird (4)
1847 13 South Eastern Railway 81
1847 15 South Eastern Railway 83
1847 16 South Eastern Railway 85
1854 17 Maryport e Carlisle Railway 12
Notas
Namur foi testado mais de 2.300 milhas (3.700 quilômetros) no Grand Junction Railway e, finalmente, comprada pela SER, [1] velocidades de até 62 milhas por hora (100 km / h) foram registrados. Entrega de Liege na Bélgica foi adiada, e seu destino final é incerto.
O LNWR obteve duas outras locomotivas do tipo Crampton: Courier, 4-2-0, construído em Crewe Obras em 1847 e Liverpool, 6-2-0, construído por Bury, Curtis, e Kennedy.
LNWR No.200 Londres, maior caldeira e cilindros de Namur. Mais tarde reconstruída como um 0-4-2. [1]
Perth e Dundee e Aberdeen entroncamento ferroviário, absorvida pela Estrada de Ferro Central da Escócia em 1863
Construído por Robert Stephenson and Company
Robert Stephenson and Company construiu uma série de locomotivas tipo Crampton para o Ferroviário do Sul e do Leste de Londres, Chatham e Dover Railway. Estes foram todos 4-2-0 arranjo da roda com cilindros dentro e unidade indireta. Os cilindros dentro de uma manada cambota situada na frente da fornalha e a cambota foi acoplado às rodas motrizes por hastes de fora.
Data construído não funciona. Ferroviárias no. / Nome Notas
1851 785 Sul Eastern Railway 134
1851 786 Sul Eastern Railway 135
1851 787 Sul Eastern Railway 136 Folkstone (1)
1851 788 Sul Eastern Railway 137
1851 789 Sul Eastern Railway 138
1851 790 South Eastern Railway 139
1851 791 Sul Eastern Railway 140
1851 792 Sul Eastern Railway 141
1851 793 Sul Eastern Railway 142
1851 794 Sul Eastern Railway 143
1851 Prússia Oriental Railways Inglaterra [2]
1851 Prússia Oriental Railways
1851 Prússia Oriental Railways
1851 Prússia Oriental Railways
1851 Prússia Oriental Railways
1851 Prússia Oriental Railways
1862 1381 Londres, Chatham e Dover Railway Coquette (2)
1862 1382 Eco
1862 1383 Namorar
1862 1384 Flora
1862 1385 Sylph
Notas:
O nome deve ter lido Folkestone, mas foi mal escrito na placa. Esta locomotiva foi exibido na Grande Exposição de 1851. [1] rodas Bogie 3 pés e 6 polegadas (1,07 m) de diâmetro, rodas motrizes seis pés (1,83 m) de diâmetro. Cilindros 15 "x 22" (380mmx560mm). Peso 26 ¼ toneladas. [3]
LCDR Eco classe; reconstruída como convencional 4-4-0s em 1865-1866 [4]. Eles não foram dados números até 1874.
Construído por: Bury, Curtis, e Kennedy, todos 4-2-0 exceto Liverpool que era 6-2-0.
Data construído não funciona. Ferroviárias no. / Nome Notas
1848 355 LNWR Liverpool (1)
1848? Sul Eastern Railway 68
1848? Sul Eastern Railway 69
1848? Sul Eastern Railway 72
1848? Sul Eastern Railway 74
1848? Sul Eastern Railway 75
1848? Sul Eastern Railway 78
Liverpool, 6-2-0, construída por Bury, Curtis, e Kennedy funciona número 355/1848. Rodas motrizes 8 pés (2,44 m) de diâmetro, grelha área de 21,5 pés quadrados (2,00 m2), área de aquecimento de 2.290 pés quadrados (213 m2), pressão da caldeira 120 lb/in2, cilindros de 18 "x24" (460 milímetros x 610 milímetros). A locomotiva foi premiado com uma medalha de ouro na Grande Exposição de 1851. [1] [5]
Construído por: E. B. Wilson and Company
Data construído não funciona. Nome Railway / não. Notas
1847? Norte britânica Railway 55 (1)
1847? Eastern Railway Concelhos 108
1847? Eastern Railway Concelhos 109
1847? Eastern Railway Concelhos 110
1847? Eastern Railway Concelhos 111
1847? Concelhos Eastern Railway 112
1847? Aberdeen Railway 26
1847? Aberdeen Railway 27
Puxou o trem real em 1850, retirado de serviço em 1907 [2].
Construído por: R e W Hawthorn 4-4-0ST
Data construído não funciona. Nome Railway / não. Notas
1857 - East Kent Railway 62 Lake (1)
1857 - East Kent Railway 59 Sondes (1)
1858 - East Kent Railway 63 Faversham (1)
1858 - East Kent Railway 64 Chatham (1)
1858 - East Kent Railway 61 Crampton (1)
1858 - East Kent Railway 63 Faversham (1)
Reconstruída como Kirtley classe F 2-4-0T 1865 [6]
Construído por: vários construtores
Builder Data construído não funciona. Nome Railway / não. Notas
Nasmyth, Gaskell and Company 1846? Sul Eastern Railway 92 (1)
Crewe Trabalha 1847? LNWR Courier
Kitson and Company 1848? Midland Railway 130
Kitson and Company 1848? Midland Railway 131
Timothy Hackworth 1848? LB & SCR 56
Timothy Hackworth 1848? LB & SCR 58
A. Horlock & Co. 1848 Padarn Railway Fogo Queen (2)
A. Horlock & Co. 1848 Padarn Railway Jenny Lind
1848 Chemin de fer du Nord
R. B. Longridge and Company 1851? Great Northern Railway 200 (3)
1855 Chemins de fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée (4)
1855 Chemin de fer du Nord 162 Alma (5)
Maschinenbaugesellschaft 1863 Karlsruhe Baden State Railway Phoenix (6)
Notas:
Originalmente construído como um 2-2-2, reconstruída como uma Crampton 2 +2-2-0 dezembro 1848. [7]
0-4-0 locomotivas, quatro pés (1.219 mm) bitola, Rainha Fogo preservadas no Castelo de Penrhyn Museu Ferroviário. Jenny Lind em homenagem ao cantor de ópera, um amigo da esposa de Crampton Louisa.
Fontes divergem sobre quantas Crampton locomotivas Longridge construído para a Great Northern Railway. Número 200 foi posteriormente convertido a partir de um para um 2-2-2 4-2-0 convencional. Havia nove semelhantes 2-2-2 locomotivas numeradas 91-99 e é incerto se estes foram construídas como 2-2-2 ou se eles foram convertidos de 4-2-0 como o número 200.
40 locomotivas construídas para o PLM entre 1855 e 1864. [8]
Um 6-2-0 locomotiva, convertidos para o sistema Petiet na década de 1860, retirado e descartado em 1873. [9]
Em serviço até 1903, 12,90 metros de comprimento (42 pés 4 pol), topo velocidade 120 quilômetros por hora (75 mph), peso de 28 ½ toneladas. Preservada no Bundesbahn Deutsches Museum, Nuremberg. [10]
Veja também [editar]
Longa locomotiva Boiler
6-2-0 para Crampton locomotivas nos EUA
Referências [editar]
^ Abc "London & North Western Railway locomotivas: Introdução e pré-Ramsbottom". Índice Steam. Retirado 2008/03/22.
^ A b "locomotivas". Crampton Tower Museum. Retirado 2008/03/22.
^ "The South Eastern Railway e Chatham ea Londres, Chatham e Dover Railway Amalgamado 1899 LOCOMOTIVAS: sua descrição, história, características e interesses". O Percy Whitlock Trust. Retirado 2008/03/22.
^ Bradley 1960, pp 15-16.
^ "Russell Thomas Crampton". Índice Steam. Retirado 2008/03/22.
^ Bradley, D. L. (1960). As locomotivas de Londres, Chatham e Dover Railway. Correspondência Railway e Sociedade Viagens. pp 19-22.
^ D.L. Bradley, As locomotivas do South Eastern Railway, Railway Correspondence and Travel Society, de 1963, pp.4-3.
^ "A locomotiva a vapor Crampton". tgveurofrance.com. Retirado 2008/03/22.
^ "Experiências francesas de Petiet". O Auto do site Douglas. Retirado 2008/03/22.
^ "Nos dias em que locomotivas ainda tinham nomes poéticos - da Fênix". Deutsche Bahn Group. Retirado 2008/03/22.
Fontes [editar]
Bradley, D. L. (1960). As locomotivas de Londres, Chatham e Dover Railway. Correspondência Railway e Sociedade Viagens.
Sharman, M. (1983). A Locomotiva Crampton. Oakwood Press. ISBN 0-9509067-0-0.
Ligações externas [editar]
Wikimedia Commons possui multimídia sobre: Crampton locomotivas
O museu Cité du Train
Foto de Crampton locomotiva na Grande Exposição de 1851
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